Rachtění 2014 – Neděle, den druhý

Nedělní probuzení je jako z katalogu na dovolenou u moře. Obklopeni azurem připravujeme snídani a těšíme se na první pořádný den na moři.

Sedátka v záďovém koši. Konečně :)

Sedátka v záďovém koši. Konečně 🙂

Radíme se ohledně dnešního cíle. Volba nakonec padá na Rabac na východní straně istrijského poloostrova. Předpověď větru není úplně optimistická, ale je krásně, takže nejspíš někde cestou hodíme kotvu a vykoupeme se.

V 10:05 rušíme souloď a odpoutáváme se od bójky. Motorujeme ze zátoky a dále na S-SV k Cresu. ALHAMBRA vyplouvá kus za námi.
Zjišťuju, že digitální a analogový kompas mají odchylku skoro 30 stupňů, přičemž moje navigace dává za pravdu tomu digitálnímu. Upozorňuju na to zbytek posádky, až budou kormidlovat.

Plujeme dál

Před jedenáctou hodinou zesiluje severovýchodní vítr na 7 uzlů, je čas zkusit štěstí. Vytahujeme plachty.

AURORA byla mírně „skřípavá“ loď i sama o sobě, mnohaleté používání a diskutabilní údržba se na ní už celkem projevovaly. Svůj opravdový potenciál ale ukázala až při vytažených plachtách. Rytmické skřípání v takeláži, jehož přesnou příčinu jsem za celý týden neodhalil, dodávalo plavbě na plachty lehce strašidelný nádech.

Uplujeme sotva míli, když vítr ustává. Stahujeme plachty, pokračujeme v cestě a já uklidňuju zejména naše prvoplavce, že tohle se stává a že větru si určitě ještě užijeme. Posádka je nicméně v dobrém rozmaru a užívá si pozdně letní den na moři.

Míjíme ostrov Zeča a přibližujeme se k Cresu. Před jednou hodinou okouníme u zátoky Žanja – Osmičky tvrdí, že je tady zajímavá Modrá jeskyně, ale ať koukáme, jak koukáme, nevidíme ji. Posouváme se kousek severněji a v 13:20 spouštíme kotvu v zátoce, která je v navigaci označena pouze jako Luka.

V zátoce jsme strávili příjemné dvě hodiny. Dali jsme si oběd, zaplavali si, zajezdili si v motorovém člunu, navštívili břeh. Honza ulovil ježka.

AURORA na kotvě

Před půl čtvrtou odkotvujeme. Podle předpovědi se na nás žene přeháňka s nebezpečím bouřky. Nabíráme kurz přímo k pevnině. Cesta do Rabace trvá necelé dvě hodiny, během kterých se postupně zatahuje. Přistáváme v 17:25 už za deště.

Rabac, městské molo. Mooringy, elektřina, voda. 225,- Kuna.
Dnes upluto 30,3 Nm, z toho 1 na plachty.

Nedaří se nám zajistit místo pro druhou loď hned vedle nás, takže ALHAMBRA později kotví o kus dál. Její posádka se pouští do přípravy večeře na lodi, zatímco my vyrážíme do víru velkoměsta. Slušnou večeři a ucházející víno si nakonec dáváme v restauraci „Kapitan“ na samém konci turistické promenády.
Po návratu následuje volná zábava postupně na naší a na sesterské lodi.

Během večera došlo k podstatnému obratu v naší výpravě. Na AURORU se v roli parlamentáře dostavil Loony a přednesl žádost své posádky na změnu kurzu: namísto průzkumu Istrie by lidi z ALHAMBRY prý raději viděli příběhy opředený Goli Otok. Já tam byl před pár měsíci, na druhou stranu nebylo na Istrii a v blízkém okolí nic, co bych vyloženě chtěl navštívit. A zbytek mé posádky Goli ještě neviděl. AURORA souhlasila se změnou. Zítra obeplujeme Cres ze severu a zamíříme na JV ke Goli.

Noc je opět jasná, po přeháňce se vrací babí léto.