PortuPlavba – Út: Lagos a Alvor

Vstáváme odpočatí do vlhké, dusné deky. Chystáme si snídani a balíme člun, což je procedura skoro stejně zábavná, jako jeho rozbalování.


Od bójky se odpoutáváme kolem deváté. Míjíme kolegyni plachetnici a pokračujeme kus dál podél pobřeží, kde mapa ukazuje mělce ponořený vrak. Na příslušném místě si můžeme oči vykoukat, ale v kalné vodě nevidíme ani trubku. Točíme to ven ze zátoky na moře. Vítr nefouká, kluci zkoušejí za plavby rybařit.

Dochází na kontrolu paliva. Jak už čtenář jistě tuší, ani palivoměr na MARKSMANU nebude žádná vymazlenina s budíkem, nebo dokonce displejem. Měření se provádí stejně jako třeba u motorového oleje: do nádrže se ponoří dřívko, které má na příslušných místech (čtvrtina, polovina, tři čtvrtiny, plno) zářezy. Když si člověk uvědomí, jak spolehlivé jsou palivoměry na běžných charterových lodích, má tenhle systém, na kterém se prakticky nemá co pokazit, něco do sebe.
Nádrž by si zasloužila doplnit. Kapitán má v bakistě velký kanystr s naftou, který ale slouží jako železná zásoba, nejdříve se pokusíme najít čerpačku. Měla by být ve městě Lagos, které máme v plánu dneska navštívit.

Objevuje se vítr, plachtíme. Abychom to měli trochu pestřejší, narážíme na rozlehlé pole sádek, které musíme bezpečně obeplout. Blízké setkání s jinou plachetnicí; nese vlaječku RYA, zřejmě jarní praktický kurz.

Plachtíme + Záboj objevil v telefonu nějakou funkci, kdy mu fotí zadní i přední foťák současně 🙂

Do Lagosu se vplouvá přístavním kanálem. U jeho ústí shazujeme plachty a pokračujeme v říčním módu. Je tu hustý provoz, navzdory brzké roční době jsou kolem čluny plné turistů toužících po svezení ve vysoké rychlosti, případně na nějaké té nafukovací blbůstce za lodí. Podél kanálu se vine promenáda, pozorujeme stánky rozložené mezi palmami. Narozdíl od Baleeiry to tady žije i v dubnu.

Vidíme molo čerpací stanice. Má dva stojany: u benzínového stojí motorový člun a nasává, na naftovém je velká cedule, z jejíhož tónu navzdory neznalosti portugalštiny usuzujeme, že nafta není. O kus dál je návštěvní molo před recepcí místní maríny (marína samotná je schovaná o kus dál za zvedacím mostem). Přistáváme u něj bokem a jdeme do recepce na výzvědy.

Zvedací most přes kanál…

…a za ním schovaná marína Lagos

Nafta skutečně není, ale na nápravě se intenzivně pracuje a když se zadaří, bude zítra. Krátkodobé stání na prohlídku města je možné, dvě hodiny za 12 Euro. Kdybychom chtěli do maríny, cena za noční stání 16 Euro.
Je teprve něco po jedné a už to pro dnešek zapíchnout se nám dvakrát nechce. Kluci jsou ovšem trochu trampové a moc se jim nechce platit ani za to krátkodobé stání. Nakonec se shodujeme, že když už tu jsme, tak do města alespoň nakoukneme. Uvazujeme pořádně loď a vyrážíme objevovat Lagos.

MARKSMAN u mola…

…zde ve srovnání s vedle stojící padesátkou

Šimon, který dle svých slov nejraději prozkoumává nová místa sám, se od nás záhy oddělil. Se Zábojem jsme se procourali uličkami směrem do historického centra, chvíli zevlovali u party buskerů a pak zapadli do místně vypadajícího bistra na oběd. Jídlo nebyla žádná sláva, ale poprvé jsem v Portugalsku ulovil točené pivo. Po jídle se Záboj šel podívat, jestli by tu někde nešla koupit lodní baterka, já vyrazil hledat poštu. Povedlo se mi poslat naše pohledy, kapitán měl méně štěstí. Ty dvě hodiny tady byly hodně z rychlíku, ale tak aspoň něco.

Lagos, centrum

Promenáda u vjezdového kanálu

V určený čas se scházíme u lodi. V kanálu je mírný proud, cvičíme si odplutí s použitím springu. Taky tu docela fouká, ale sotva venku na moři rozvineme plachty, jako by utnul. Njn.

Coby dnešní kotviště volí kapitán městečko Alvor, ležící v deltě stejnojmenné řeky. Vůbec poprvé se tu v praxi setkávám s přílivovými tabulkami – do kotviště se nedostaneme za odlivu, kdy i ve vyznačené trase deltou klesá hloubka místy až na jeden metr. Odliv nás míjí, problémy s plavbou však nikoli. Situace kolem laterálních bójí je trochu jiná než jak ukazuje mapa. Místní voda je zakalená pískem z delty, není to žádný Jadran a mělčinu je skoro nemožné zahlédnout. Naší hlavní zbraní je hloubkoměr, který ovšem místy vypovídá službu.

Plavba deltou řeky Alvor je nádherná…

…ale člověk se nesmí nechat zmást zdánlivým dostatkem vody

A pak to přišlo. V zásadě jemný náraz, zhoupnutí, zastavení. Kapitán, dlužno říci, s ledovým klidem prohlásil „To je dobrý, tady je jenom písek“, a opravdu se nám povedlo z té šlamastiky prostě vycouvat.

Nakonec se s místy jen lžičkou vody pod kýlem dostáváme ke kotvišti. Je takřka dokonale kryté, voda je tu jako na rybníce. Na bójkách i kotvách tu stojí hodně zajímavých lodí, žádné uniformní charterové flotily. Na břehu je pak vidět pás pobřežních kaváren a barů. Líbí se mi tu, za tu anabázi v deltě to rozhodně stálo.

Podle tabulek má hladina klesnout ještě o více než metr, vybíráme si místo, kde bychom měli mít i za nejnižšího odlivu pod kýlem ještě 40 cm vody, a vyvazujeme se k bójce.

Naše dnešní kotviště

Kokpit, víno a relax

Připravujeme si večeři a otevíráme víno. Je tu opravdu hezky a po rušném dni jsme tak akorát zrelaxovaní. Chvíli se flákáme v kokpitu, ale pak si říkáme, že by byla škoda si to tu neprohlédnout i na břehu. Nastává čas zopakovat si proceduru se člunem.

Zevlujeme městem a nasáváme atmosféru. Kluci se fotí u nějakého kostela, kupujeme si ovoce, nahlížíme do výloh (pořád jsem si říkal, co tady mají se všemi těmi suvenýry vyrobenými z korku. Až pak jsem zjistil, že se Portugalsko považuje za korkovou velmoc. Člověk se pořád učí). Mezitím padá tma. Neohroženě se do ní noříme a navzdory očekávání, že skončíme někde v bažině, se nám daří dojít na mořské pobřeží. Mají tu hezkou pláž a teď v noci úplně prázdnou. Chvíli si užíváme šumění příboje v hloubce, kam se obvykle s lodí nedostaneme, pak se vracíme ve svých stopách. Před návratem do lodi ještě kluky ukecám na drink v jednom z barů na „našem“, do říčního kotviště obráceném břehu. Je to prima.

Noční Alvor ze souše…

…a z lodi

A pak už jenom zpátky na loď a rovnou do hajan.

1 Response

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *