PSW 2015 – Sobota, den první

Chvíli po odbití půlnoci na sobotu 26. září se začaly naloďovat osádky obou našich aut. Obloženi svými věcmi a zásobami na cestu vyrazili jsme pak důvěrně známou trasou k jadranskému pobřeží. Já měsíc a půl předtím vyměnil svůj Ford Focus za Audi A4, které nyní absolvovalo svou jachtařsky transportní premiéru. Cesta šla jako po másle, na parkoviště v sukošanské maríně jsme dorazili cca hodinu po poledni.


Už když jsme vyjeli z tunelu Sveti Rok a uviděli na vrcholcích hor učebnicové mraky značící katabatický vítr, začali jsme tušit, že příděl větru bude minimálně ze začátku možná až příliš štědrý.

Tahle pivní pěna mluví jasně: z hor to bude řádně foukat.

Tahle pivní pěna mluví jasně: z hor to bude řádně foukat.

V Sukošanu už sice ve stěžních svištěla počínající bóra, ale jinak bylo krásně, čerstvě podzimní slunce ukazovalo, že ještě nevyčerpalo všechny síly. Našel jsem budku Burin yachtcharter s nádhernou holkou vevnitř. Sdělila mi, že LELA bude připravena k převzetí za cca hodinu, neb je třeba provést drobnou opravu na stěžni. O.K. Věrný svému zvyku jsem se pocoural po molech a pozdravil lodě, na kterých jsem se plavil. A věrni svému dalšímu zvyku jsme zapadli na popříjezdové pivo do zdejší lepší-než-nic konoby.

Bližší seznámení s LELOU ukázalo, že je naše závodnička vybavena vskutku spartánsky. V kokpitu žádná odkládací pouzdra nebo držáky, oukej. Chybějící sprayhood, no, oukej. Chybějící topenanta – moment?
Naše loď skutečně postrádala topenantu a její ráhno i s hlavní plachtou zabalenou v lazybagu jen tak leželo na kikingu. Nám se to vůbec nelíbilo, Chorvati trvali (zpočátku s blahovolným úsměvem, později už trochu podrážděně) na tom, že to není bug, ale feature. Nakonec jsme se dosti neochotně nechali přesvědčit a loď převzali. Kvůli sílícímu větru nebylo možné vytáhnout a zkontrolovat hlavní plachtu, což technik bez keců zanesl do předávacího protokolu. Mohli jsme se začít naloďovat.

Z Biogradu mezitím dorazily neveselé zprávy. Honzu K. trápil jakýsi zánět v noze, trpěl bolestmi a jako kapitán toho momentálně mnoho nezmohl. Navíc je vjezd a výjezd z tamější maríny za bóry celkem živé místo a ani jedné posádce se do podvečerního vyplutí dvakrát nechtělo.

A stejnou otázku jsem musel řešit já. Bóra začala vát a bylo navýsost pravděpodobné, že jí to vydrží minimálně několik dalších hodin, spíš dnů. Je rozumné opustit v pozdním odpoledni bezpečí maríny? Budeme mít kam doplout? Budeme tam chránění? Zatímco kluci rozkládali na betonu vypůjčený spinakr, hleděl jsem střídavě do mapy a do předpovědi počasí na nejbližší hodiny.

Kontrola spinakru - v tuto chvíli jsme ještě věřili, že si ho pořádně užijeme.

Kontrola spinakru – v tuto chvíli jsme ještě věřili, že si ho pořádně užijeme.

Pavel mi dal při konzultaci jasně na srozuměnou, že je to na mně. Rozuměl jsem mu – možná je zkušenější, ale odpovědnost kapitána jsem nesl já. Vydal jsem se znovu za techniky charterovky a byl příjemně překvapen – navzdory předchozímu chladnému rozloučení po předávce byl technik ochota sama a nejen, že mi ukázal na mapě, kam by se s lodí uchýlil on, navíc zavolal svému bratranci – rybáři, který potvrdil, že v dané zátoce jsou bóje a že když kolem před cca hodinou plul, byla jich drtivá většina volných. V duchu jsem tomu dobrému muži odpustil celou tu ne úplně empatickou debatu kolem topenanty.
Mé rozhodnutí znělo: vyplouváme.

Ještě jsem si jedním telefonátem ověřil situaci v Biogradu – OLIVIA i CAIPIRINHA definitivně odložily vyplutí na ráno – a šli jsme na věc.

Sukošanské molo opouštíme v 17:25 a coby vlajková loď tak zahajujeme plavbu PSW 2015.

LELA byla umístěna blízko paty mola, které se navíc kus dál lámalo. Vyplutí z téhle pozice by byla i za normálních okolností vyšší dívčí, natož se silným větrem ze zadoboku. Personál charterovky nám pomohl tím, že odtáhl okolní lodě dál a rozestavil se na kraje mola, připraven v případě potřeby loď postrčit. Dost jsem si oddechl, když jsme byli bezpečně v plavební dráze.

Vyplouváme z maríny a pouštíme se jihovýchodní trasou, mezi pevninou a ostrovem Pašman. Jen co je motor trochu nahřátý, pouštím ho do vysokých otáček. Spěcháme; můžeme čekat maximálně dvě hodiny světla, do zátoky Landin, kam se chceme uchýlit, je to ještě další půlhodina.
Vítáme se s Neptunem. Úvodní školení beru v cukuletu hlavně pro naši prvoplavkyni.

Fouká mocně, windmeter ukazuje 24 uzlů a pomalu roste. Před sedmou hodinou jsme na úrovni Biogradu, v jehož maríně dnes zůstávají naše souputnické lodě. Světla ubývá a obloze začíná dominovat Měsíc. Zítra má být superúplněk a už teď je jeho skoro plná kružnice úchvatná.

Tam někde kotví naši kamarádi. Setkáme se tedy až zítra.

Tam někde kotví naši kamarádi. Setkáme se tedy až zítra.

Začali jsme zvelebovat kokpit. Přeloženo do češtiny jsme z PET lahví a stříbrné pásky vyrobili několik držáků na kliky a plechovky. A začal jsem doceňovat genialitu umístění navigačních přístrojů nad hlavní luknu; kdykoli se někdo zapomněl ve vchodu do salónku, zakryl svým tělem kormidelníkovi / navigátorovi přístroje. Radost z téhle ptákoviny nás měla provázet po celý následující týden.

V půl osmé dosahujeme konce Pašmanu a obracíme za něj na severozápad. V těsném krytu ostrova je vítr slabší, ale je už skoro tma a nechci si hrát na schovávanou s malými skalami nebo dalšími překážkami, takže na sebe raději necháváme foukat a od břehu si udržujeme odstup.

Takhle nám Měsíc svítil na poslední část dnešní plavby.

Takhle nám Měsíc svítil na poslední část dnešní plavby.

Do Landinu vplouváme chvíli před osmou. Kotví zde už minimálně desítka lodí – jejich světla splývají se světly budov na břehu, takže se to špatně počítá. Rozhlížíme se po volné bójce, když tu se ze tmy vynořuje malý člun se starým Chorvatem – lodivodem. Navádí nás k bójce a sám nám provléká lano, takže nemusíme ve tmě šaškovat s hákem. Hezký servis. Přistání ve 20:10.

 

Landin, Pašman. Bójkoviště. 150,- Kuna.
Dnes upluto 17 Nm, z toho 0 na plachty.

 

Byli jsme bezpečně zakotveni v chráněné zátoce a mně se ulevilo. Vše dopadlo dobře. Posádka byla stejně jako já spokojená, že jsme nezůstali v Sukošanu. Na některých okolních lodích to celkem žilo, ale nebylo to nic přehnaného, měli jsme svůj díl klidu na hladině, navíc s úžasně čarujícím Měsícem.
Chvíli jsme se ještě poflakovali v kokpitu a užívali si nádhernou noc, ale jako obvykle jsme měli po přesunu do Chorvatska, přebírání lodě a naloďování vybité baterky. Celkem brzy jsme šli na kutě.

V Landinu je klidná hladina i loď, noc ubíhá bez zvláštních událostí.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *