Během snídaně a trojboje(taktéž Chorvatský trojboj) Tradiční námořnická chorvatská snídaně sestávající se z bjele kavy, piva a pelinkovaće. na terase Maranu opět odplouvá většina vedlestojících lodí. Přeci jen, je sobota a běžně dnes končí turnus, vracejí se tedy pravděpodobně do Dubrovníku. Postupně vyplouváme taky; realita odpovídá předpovědi a venku ze zátoky nefouká. Těsně za ústím zátoky potkáváme na hladině hromady odpadků, které tu včera určitě ještě nebyly. Vysypal je někdo do moře? Spláchl je noční déšť z pobřeží?
Motorujeme na sever podél Mljetu. Zvažujeme, jestli hecnout motorový šlák až na Lastovo, nebo naopak vyměknout a skončit na severu Mljetu v Polače, nebo zvolit zlatou střední cestu a dojet na konec Korčuly do mariny v Lumbardě. Vzhledem k dalším plánům vítězí Lumbarda – přiblížíme se víc dalšímu cíli, Visu, a v kanále mezi Pelješacem a Korčulou snad bude aspoň nějaká malá tryska větru. Předpověď věští mizerných 4–6 uzlů až do úterního odpoledne.
Asi po hodině plavby přece jenom trochu foukne, jdeme s prádlem ven. Loď to nerozjede na víc, než dva, tři uzle, ale to je ideální příležitost povozit se na laně. Udělám i pár fotek z vody, postupně se za mnou svezou i Kuba s Honzou. Mezitím vítr ustane úplně, tak rezignovaně opět nahodíme motor. Do přistání foukne pak ještě jednou v prostoru mezi Mljetem a Korčulou. Plachty vybalíme a sbalíme stejně líně, jako s nimi plujeme.
Marina v Lumbardě vypadá mrtvě. Dokonce si chvíli nejsme jistí, jestli je vůbec v provozu, ale nakonec se zřízenec přeci jen objeví. Přistaví nás z opačné strany mola, než by se nám líbilo, ale v noci stejně nemá foukat, tak co. Kluci odcházejí na procházku k majáku a pláži, já zůstávám a dopisuju zápisky z předchozích dní. O pár hodin později se sejdeme na pivu kus od mariny v konobě Maestral. Měl bych cvičit zamykání lodi, jen sehnání všech propriet mi trvá snad 10 minut, dalších 5 objevení principu zámku lodních dveří. Večeře v lodi a večer tomu odpovídající. Do mariny nikdo další nepřiplul, jsme tu sami a je tu božský klid.
Ráno s odplutím nespěcháme. Trojboj(taktéž Chorvatský trojboj) Tradiční námořnická chorvatská snídaně sestávající se z bjele kavy, piva a pelinkovaće., větší nákup – další dvě noci bychom rádi strávili na bójce. Předpověď má i tentokrát pravdu, stejně jako je správný náš předpoklad trysky mezi ostrovem a výběžkem pevniny. Můžeme plachtit. Pomalu a mimo kurz, ale přeci jen. Pomalu se suneme vstříc výletní lodi, která stojí u města Korčula tentokrát. Je to MARELLA CELEBRATION a kapitán se s ní nevidí prvně.
MS MARELLA CELEBRATION. Máme na sebe s touhle lodí štěstí. Už jsme se potkali v Dubrovníku, Portimão a Argostoli. Dnes tedy další setkání u Korčuly. #HS19podzim pic.twitter.com/DM2XEZYZ5W
— Za vlnou vlna (@zavlnouvlna) October 12, 2019
Doufáme, že jen tak nevypluje, protože ji křížíme skoro kolmo. Má ale kotvu a stále z ní a do ní putují malé čluny. Ještě chvíli si hrajeme s větrem, ale potom, abychom dnes dopluli aspoň za zbytku světla, jdeme s prádlem dolů a zbytek cesty kolem severu Korčuly motorujeme.
Do města na výsadek nepotřebujeme, a tak se nabízí jedna z bójkových zátok před Vela Lukou naznačená v osmičkách, Gradina. Kapitán tvrdí, že kolem nedávno plul a viděl jen lodě na kotvách, ale zkusíme to. Při zaplouvání to sice moc růžově nevypadá, ale nakonec se na hladině přece jen vynoří asi 20 prázdných bójí. Jednu z nich si vybereme a elegantně se vyvážeme. Slunce akorát zapadá za ostrůvkem chránícím nás před přímým větrem z volného moře. Toho se stejně bát nemusíme.
Večer v kokpitu je moc příjemný. Kolem je až na občasný průjezd malého motorového člunu klid, na bójích jsme zase úplně sami (až na jednu plachetnici, kterou zaznamenáme jen při noční potřebě – večer na bóji nestála a ráno jí vidíme jen záda.
Vyplouváme brzo, už ve tři čtvrtě na osm. I dnes má být bezvětří, a tak si chceme kus cesty odbýt už během snídaně a mít pak víc času na koupačku na jihu Visu, v zátoce Stiniva. Časově nám to vychází, ale krásnou zátoku od posledně objevili lidi. Sice je tu teď luxus asi 8 vyvazovacích bójí, ale u těch povětšinou někdo stojí. Jednu přeci jen ukořistíme a během našeho zhruba dvouhodinového stání sledujeme asi dvojí výměnu veškerého osazenstva. Do toho sem rychlé gumové čluny i malé motoráky vozí a zase odvážejí pryč jednu dvacítku turistů za druhou.
Zátoka Stiniva na Visu bývala jedno z nejhezčích míst v Chorvatsku a to se jí stalo osudným. Po dnešku můžu prohlásit, že si ji nevychutnáte už ani v půlce října. Kromě několika plachetnic se tu za cca dvě hodiny vystřídalo dobrých dvacet člunů s turisty. #HS19podzim pic.twitter.com/JQbbMppHKw
— Za vlnou vlna (@zavlnouvlna) October 13, 2019
Nejzajímavější setkání jsou s dvojstěžňovou plachetnicí Intrepid Kiwi, která nesměle nakukuje do zátoky. Zastaví se kus před jejím ústím, za chvíli se objeví starší pán na paddleboardu, zátoku si prohlídne a pak se nás ptá, jestli se tu něco platí. Říkáme mu, že po nás nikdo nic nechtěl. Vypadá spokojeně a zase odpluje.
Jako jediný neplavající vařím v podpalubí polívku k obědu, když na palubě zaznamenám shon. Kiwiho vidím asi metr od nás – trochu se přiblížil při manévru k bóji mezi námi a skálou. Všechno dobře dopadá.
Na druhé straně od nás přitáhl dřevěný kutr krásnou starou plachetnici s plachtami ve stylu rybáři z Age of Empires. Dva veslaři loď přetahují přes řetěz koupací zóny, vytahují ji na břeh a tam ji celá skupina fotí.
Když máme koukání a koupání dost, odvazujeme se od bóje a napůl na motor a na půl na pomalé plachty obeplouváme levobokem Vis. Před vjezdem do přístavu se ještě trochu vyblbneme ve větru a vlevo na bójích, které jsou taky prázdné, jednu obsadíme. Za celý večer se k nám přidá jen jedna loď. Shodou okolností taky s českou posádkou. Nejdřív vypadají, že chytí bóji hned vedle nás, nakonec nechají jednu volnou.
Chvíli po přistání nás ze salonku burcuje alarm provozní baterie. Vypínáme ledničku i bojler a párkrát zapínáme motor. Ze břehu lehce zaznívá hulákání chorvatských fanoušků při probíhajícím kvalifikačním zápase fotbalového mistrovství Evropy Chorvatsko–Wales. Jinak je večer až na občasnou vlnu od projíždějících Jadrolinijí klidný.